Tuesday, February 1, 2011

DOA YANG MAKBUL DAN DOA YANG TIDAK DIMAKBULKAN


“Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalam dirinya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: sama  ada doa itu disegerakan makbul atau disimpan untuk  diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan  keburukan yang sepadan dengan doa tadi.” ( Riwayat Ahmad, al-Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang sahih ).
Maka, Ada sebahagian doa kita diterima oleh Allah di dunia. Ada doa yang tidak diberi disebabkan hikmah yang tersembunyi, lalu disimpan doa itu di sisi-Nya untuk diberikan pada hari akhirat dengan suatu yang lebih baik. Atau doa itu ditukar dengan kebaikan-kebaikan yang lain seperti diselamatkan kita dari pelbagai bahaya yang sebahagian besarnya tidak pernah diduga.
Dari sabda Baginda SAW yang bermaskud: “Tiga golongan yang doa mereka tidak ditolak ialah pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sehingga ia berbuka dan doa orang yang teraniaya”. ( Riwayat Ahmad, At-Tarmizi, Ibnu Majah ).
Dari Syaqiq Al Balkhi berkata: “Suatu hari Ibrahim Bin Adham ( Abu Ishaq ) berjalan di pasar Basrah lalu ia dikelilingi oleh orang ramai dan mereka bertanya kepadanya: “Ya Abu Ishaq, Allah berfirman;
bermaksud  “Mintalah olehmu sekalian kepada Ku nescaya Aku kabulkan. Dan kami telah satu tahun berdoa dan doa kami belum dikabulkan.” Ibrahim bin Adham menjawab: “Bagaimana Allah hendak mengkabulkan doa kamu sedangkan hati kamu tertutup oleh 10 perkara.”
1. Kamu telah mengetahui Allah tetapi belum tunaikan haq-haqNya.
2. Kamu telah membaca Al-Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutannya.
3. Kamu telah mengetahui syaitan sebagai musuh tetapi  masih mentaatinya dan menyetujui seruannya.
4. Kamu menyatakan kamu umat Muhammad s.a.w tetapi tidak mengerjakan sunnahnya.
5. Kamu menyatakan dirimu akan masuk syurga tetapi tidak mengerjakan apa-apa amalan yang akan membawamu ke syurga.
6. Kamu menyatakan dirimu selamat dari neraka tetapi ternyata kamu memasukkan dirimu kepadanya.
7. Kamu menyatakan mati adalah benar tetapi tidak bersiap-siap menghadapi mati.
8. Kamu sibuk meneliti aib atau cacat teman-temanmu tetapi tidak pernah melihat aibmu sendiri.
9. Kamu telah makan dan merasakan nikmat Tuhanmu tetapi tidak mahu bersyukur kepadaNya.
10. Kamu telah menguburkan mayat-mayat rakanmu tetapi tidak mengambil pengajaran dari mereka
Sekiranya doa tidak dimakbulkan maka janganlah kita menyalahkan takdir atau menuduh-nuduk orang lain menjadi sebab kepada doa tidak dimakbulkan.

No comments:

Post a Comment