Monday, January 31, 2011

HARGA MINYAK NAIK LAGI

]Aku seorang penoreh getah

Dulu aku pentadbir grade B di Jabatan Kerajaan. Bila berlaku perang teluk antara arab dengan Israel tahun 1967 harga getah naik 2 ringgit sekati, aku berhenti kerja buat kerja menoreh getah. Kebun adalah 3 ekar, getah pun tak banyak sebab bantuan baja dari RISDA tok aku jual bukan buh kat pokok.

Aku berhenti kerja sebab tak tahan orang kampong dok perli aku kerja pagi sampai petang gaji tak sebanyak diorang. Lebih sadist lagi diorang boleh bayar kalau aku minum di kedai kopi. Sebelum ni aku selalu belanja orang kampong minum.

Itu cerita tahun 1967. Inflasi masa tu meningkat ratus peratus sebab harga minyak naik dan kekurangan barangan sebab terusan Suez ditutup.. tak ingat berapa ratus peratus. Minyak kelapa dari 4 kupang sebotol 1/2 kati naik jadi 1 ringgit. Tak apa mampu beli lagi sebab harga getah mahal tapi barang pula kurang di pasaran

Lepas itu diorang buat perjanjian damai tak ingat apa nama perjanjian tu tapi masih ingat gencatan senjata di Bukit Golan. Tak lama lepas itu terusan suez dibuka semua. Harga minyak beransur turun begitu juga harga getah turun sampai 4 kupang sekati. Masa tu Kilang tayar ada dah di Malaysia maka kerajaan wajibkan kilang tayar guna sekurang2nya 30% getah asli. Kalau tidak tak dak sapa nak guna getah asli sebab getah tiruan lagi murah.

Punya lah menyesal aku behenti kerja bila harga getah merudum turun. Satu kampong duk kutuk aku pasal berhenti kerja. Kalau tidak tentu aku dah naik pangkat jadi DO.


Dunia ni macam roda ada masa kat bawh dan ada masa kat atas. Yang penting hidup kena terus jangan duk merungut.

Sekarang harga getah naik semula. Semua angkara harga minyak naik. Korang nak bising pasal harga minyak naik.. pasal Ron95.. Ron97... aku tak peduli dan aku tak tahu apa itu octane apa itu Ron. Yang penting minyak naik getah naik. Minyak naik 5 sen getah naik 2 ringgit. Aku bukan pakai pun Ron97 kat kapcai buruk aku ni.

Kelmarin dah berlaku huru hara kat Mesir pulak. Dulu Mesir berperang dengan Israel sekarang mesir perang sama sendiri. Lantak kat Mesir lah. Mesir tu tamadunnya ribu tahun bukan macam kita. Tahu lah diorang apa nak buat dengan negara diorang. Yang penting minyak naik lagi.... Getah akan naik lagi.

Aku sekarang bukan lagi penoreh getah, samalah macam kawan-kawan aku kat kampong ni semua dah jadi pengusaha getah. Yang menoreh Indon dengan Bangla.

Minggu depan aku nak pergi makan angin ke Negeri China dengan Menteri. Diorang harap duit elaun kumpul 1 rahun baru boleh pergi. Aku kumpul sebulan  dah mampu ikut Menteri makan angin.

Bila minyak dunia nak naik lagi. Sekarang baru USD100 1 barrel sebab Mesir huru hara. Kalau Kuwait, Oman, Qatar, dan semua negara teluk huru hara pun tak apa. Boleh lah aku kutuk kerajaan sebab naikkan harga minyak tapi yang penting minyak naik getah pun naik. Getah naik boleh tambah bini.. opsss takuttttttt.

No comments:

Post a Comment